جزوه20/7/92

 

20/20/ جلسه 02

 

1

 

وبلاگ چیست؟

 

وبلاگ از ترکیب دو کلمه وب )

web ( و لاگ ) log ( تشکیل شده است، در زبان انگلیسی واژه لاگ به معنی دفتر

 

ثبت وقایع و رویدادها در یک دوره زمانی خاص در سفرهای دریائی یا هوایی است و وب هم اشاره به محیط وب و

 

اینترنت اشاره دارد. معادل فارسی این واژه تارنگاشت و تارنگار است ولی بطور کل همان واژه وبلاگ مصطلح

 

یک صفحه شخصی بر روی اینترنت )دانست( که با استفاده از آن می توانید « است. به عبارتی می توان وبلاگ را

 

اطلاعات خود را در شبکه جهانی )

World Wide Web ( عرضه کنید. شما می توانید خاطرات، درد دل ها،

 

دانسته ها و تجربیات، آدرس سایتهای مفید، اخبار و حتی مقالات خود را در وبلاگ قرار دهید ... پیشگام بزرگ دیو

 

وینر وبلاگ را چنین تعریف می کند: یادداشتهای شخصی و ناویراسته افراد عادی است که بطور متناوب و به کمک

 

ابزارهای خودکار روی اینترنت قرار می گیرد و خوانندگانی از میان یک مجموعه اجتماعی دارد که بطور مجازی

 

.)11 : سلطان آبادی، 1931 ( » بهم پیوسته اند

 

انواع وبلاگ:

 

وبلاگها را می توان براساس شکل ظاهری و همچنین محتوای آن تقسیم بندی نمود.

 

تقسیم بندی براساس شکل ظاهری:


-

 

 

وبلاگ متنی


-

 

 

وبلاگ صوتی ) audio blog )


-

 

 

وبلاگ تصویری ) photo blog )


-

 

 

میکروبلاگ ) micro blog گونه ای از وبلاگ است که به شما امکان می دهد پستهای کوتاه « :)

 

معمولاً تا کمتر از 011 کاراکتر را بنویسید ... تمایز اصلی میکروبلاگها نسبت به وبلاگها اندازه

 

پستهایی است که بوسیله کاربران منتشر می شود... میکروبلاگ را علاوه بر محیط وب می توان به

 

شکلهای دیگری از جمله پیامک تلفن همراه، ایمیل، و پیام رسان های اینترنتی بروزرسانی کرد.

 

بعبارت دیگربرای بروز رسانی یک میکروبلاگ لازم نیست به صفحه مدیریت آن مراجعه کنید و

 

.) همان: 11 (» مجبور به طی کردن چند مرحله باشید

 

تقسیم بندی بر اساس محتوا:


-

 

 

وبلاگ مبتنی بر لینک) Link-driven می توان از طریق این وبلاگها به سایتهای مورد نظر « :)

 

) همان: 01 (» دسترسی پیدا کرد

 

-

 

 

بیشتر حجم وبلاگهای موجود در فضای شبکه اینترنت وبلگهای شخصی است که « : وبلاگ شخصی

 

با توجه به خواسته های نویسنده آن می توان گویای احساسات، عواطف، عقاید و دیدگاهها و... حول

 

وقایع رویدادهای مختلف جهان باشد

 

-

 

 

وبلاگ تجاری: اینگونه وبلاگها به منزله مکانی برای ارائه علایق شخصی، اطلاعات محصول و

 

ویژگیهای تکنولوژیکی یک مؤسسه تجاری بشمار می آید. در برخی مؤسسات تجاری نیز وبلاگ

 

نوعی ابزار برای ارسال و دریافت دیدگاههای طرفین )مؤسسه و مشتریان( می باشد. البته طراحی

 

20/20/ جلسه 02

 

0

 

شبکه ای از وبلاگها نیز کاری است که بعضی از مؤسسات تجاری برای کارکنان خود و مدیران ارائه

 

می دهند تا بتوانند از همفکری و نظرات مجموعه بهتر آگاه شده و شبکه ای منسجم تر برای خود

 

ایجاد نمایند.

 

-

 

 

وبلاگ شبکه ای: مجموعه ای از بلاگهاست که بمنظور خاصی برای عده خاصی طراحی می شود.

 

البته این نوع وبلاگ، با فضای بحث و مبادله افکار آنلاین که بر موضوعات ویژه یا تولید خاصی

 

تأکید دارد متفاوت است. این مجموعه ها می توانند از افراد هم عقیده با علایق مشترک یا مناسبات

 

حرفه ای مانند: صاحبان شبکه، فوتبالیستها و بسیاری دیگر از مشاغل تشکیل شود و یا شکل جامعه

 

-

 

 

.)190 199 : ملکی زاده، 1931 (» ای فیزیکی مانند یک شهر کوچک را در برگیرند


ویژگیهای وبلاگ:

 

-

 

 

شخصی است: یعنی توسط یک فرد نوشته می شود، نه توسط یک سازمان. به همین دلیل یک شخصیت ویژه دارد.


-

 

 

روی اینترنت است: یعنی جایی چاپ نمی شود، می توان آنرا با هزینه بسیار کم، مرتباً روزآمد کرد.


-

 

 

منتشر می شود: یعنی نوشته های خام طی یک روند اتوماتیک، در قالبهای پیش ساخته ریخته می شود و بالقوه در

 

دسترس همه قرار می گیرد.

 

-

 

 

بخشی از یک اجتماع است: یعنی مربوط به دسته ای از افراد است که علاقه مشترکی دارند و بخاطر آن بطور

 

مجازی دور هم جمع می شوند.

 

-

 

 

تعاملی است: یعنی از طریق بخشی بنام کامنت، امکان انتشار نظرات خوانندگان وبلاگ در ذیل هر مطلب وجود

 

دارد.

 

-

 

 

رایگان و غیر تبلیغاتی است: یعنی با استفاده از نرم افزارها یا سرویس دهندگان رایگان ایجاد و به روز می شود و


-

 

 

.)91 90 : ضیائی پرور، 1931 (» غیر تبلیغاتی است


اجزاء وبلاگ

 

در منبعی دیگر برخی از ویژگی ها و اجزای وبلاگ را مدنظر قرار داده، که پیش از بیان این ویژگیها به اختصار به

 

بیان اجزای وبلاگ می پردازیم:

 

*

 

عنوان وبلاگ: عنوان وبلاگ واژه ای است که همیشه بر پیشانی وبلاگ نوشته شده است و بطور تلویحی نشان از

 

سبک و محتوای وبلاگ دارد.

 

*

 

پست: به مطالبی که توسط نویسنده در وبلاگ منتشر می شود، اصطلاحاً پست می گویند. پستها می توانند حاوی

 

مضامین گوناگون در شکل های گوناگون از قبیل متن، تصویر، صوت و فیلم باشند. شکل رایج وبلاگ نویسی در

 

ایران استفاده از متن برای مطالب است. روال بر این است که تاریخ هر پست در کنار آن پست نمایش داده شود تا

 

مخاطبین از زمان انتشار آن مطلب آکاه باشند.

 

«

 

«

 

20/20/ جلسه 02

 

9

 

*

 

درباره من یا درباره وبلاگ: قسمتی است که نویسنده در آن شرح مختصری از خود، شیوه زندگی، علایق و

 

آرمانهای خود می نویسد. همچنین کاربر می تواند به چرایی وجود وبلاگ و موضوعات محتوایی آن اشاره ای

 

داشته باشد

. )این قسمت ممکن است با کلیک برروی آن در صفحه دیگری باز شود، که این موضوع بستگی به

 

قالب انتخاب شده دارد.(

 

*

 

آمار بازدیدکنندگان: معمولاً سرویس دهندگان بخشی را به آمار و مشخصات بازدیدکنندگان اختصاص می دهند که

 

کاربران می توانند در صورت تمایل آن را به نمایش درآورند

 

*

 

پیوندها )در صفحه مدیریت لینکستان نمایش داده می شود(: معمولاً بلاگرها لیستی از سایتها و وبلاگهای خود به

 

نمایش می گذارند. مخاطبین حتی از این لینکها هم می توانند به علایق نویسنده پی ببرند.

 

*

 

پیوندهای روزانه )که در صفحه مدیریت لینکدونی نمایش داده می شود(: روزی که وبلاگ ها پایه گذاری شدند، به

 

لیک کردن وبگردی های بلاگر اختصاص داشتند. اما امروزه، لینکهایی که وبلاگ نویس در حین وبگردی هایش

 

می بیند بعنوان حاشیه وبلاگها در آمده اند. )البته لازم به ذکر است که برخلاف پیوندها یا لینکستان، پیوندهای

 

روزانه دارای محدودیت عددی است، مثلاً 11 مورد؛ با اضافه شدن لینکهای بیش از این تعداد لینکهای قدیمی تر

 

بطور اتوماتیک پاک می شوند.(

 

*

 

بایگانی: شما می توانید در ستون کناری خود بخشی با عنوان بایگانی یا آرشیو مطالب قرار دهید. توسط این

 

قسمت، خوانندگان می توانند از مطالب گذشته شما به تفکیک زمان بندی که شما در نظر گرفته اید )هفته، ماه،

 

-

 

 

.) صفایی نژاد، بی تا: 93 01 (» فصل( استفاده کنند


*

 

کامنتینگ یا سیستم نظرخواهی این امکان را برای خوانندگان وبلاگ فراهم می « :) سیستم نظرخواهی )کامنتینگ


کند که بتوانند درمورد موضوع مورد بحث در یک وبلاگ نظر خود را ابراز کنند. به این ترتیب ظرفیت دو طرفه

 

ای برای نویسنده و خوانندۀ وبلاگ بوجود می آید تا از این طریق و با کمک این امکان دو طرفه به شکل جامع تر

 

به بحث بنگرند. )که در بحث ویژگیهای وسایل ارتباط جمعی نوین وسنتی به آن پرداخته شد.( البته نباید فراموش

 

کرد که به رغم همۀ امکانات مناسبی که سیستم کامنت گذاری در اختیار کاربران و مخاطبان آنها قرار می دهد،

 

کسانی نیز هستند که با سوء استفاده به سمت و سوی پیامهای تخریبی و یا توهین آمیز می روند که خوشبختانه

 

برای این مشکل نیز راه حل هایی در نظر گرفته شده است. امکان دیدن کامنتها و اجازۀ انتشار دادن قبل از نمایش

 

از جمله امکاناتی است که برخی از سرویس دهندگان وبلاگ فارسی نیز هم اکنون آن را به مجموعه امکانات خود

 

اضافه کرده اند. به این ترتیب، صاحب و نویسنده وبلاگ می تواند یک کامنت را قبل از آنکه سایر خوانندگان آنرا

 

مشاهده کنند، ارزیابی و سپس منتشر کند. چنین موضوعی هر چند تا اندازه ای از ارتباط دوسویه نویسنده و

 

مخاطب وبلاگ می کاهد، اما به هر حال اجازۀ انتشار کامنتهایی را می دهد که با موضوع نوشتار وبلاگ

 

همخوانی داشته باشد. امکان دیدن و ارزیابی کامنتها قبل از انتشار همچنین یک فایده عمده دیگر هم دارد و آن

 

-

 

 

.)01 01 : سلطان آبادی، 1931 ( » اجازه ندادن به پخش کامنتهایی است که محتوای تبلیغاتی دارند


*

 

موضوع: هر پست و مطلبی که در وبلاگ شما ارائه می شود به شکلهای مختلفی می تواند دسته بندی شود تا

 

بازدیدکنندگان به راحتی بتوانند به جستجوی مطالب بپردازند، یکی از این روشها که ذکر شد دسته بندی بر اساس

 

زمان بندی است، روش دیگر دسته بندی آن براساس موضوعات است که بنا به تشخیص بلاگر و نوع مطالب می

 

تواند ارائه شود.

 

20/20/ جلسه 02

 

0

 

اما بخشی دیگر از ویژگیهای که برخی از آنها عبارتند از:

 

سبک و شیوه وبلاگها عموماً شخصی، غیر رسمی و خودمانی است.


معمولاً هر پست وبلاگها دارای عناصری است که عبارتند از: عنوان، محتوا و متن، لینک به یک سایت دیگر، روز

 

و تاریخ، ساعت انتشار، امکان نظر خواهی و ... که البته همه این عناصرلزوماً همیشه وجود ندارند.

 

صفحه اصلی وبلاگ جدیدترین پست را نشان می دهد و به ترتیب پستهای قدیمی تردر آرشیو آن بصورت هفتگی یا

 

ماهانه ذخیره می شوند.

 

هر پست را می توان در یک دسته بندی خاص قرار داد. بنابراین خواننده میتواند تمام پستهای مربوط به یک موضوع

 

را در کنار هم ببیند. هرچه موضوعات طبقه بندی شده بیشتر باشد، در نتیجه دستیابی به آنها نیز آسان تر می شود.

 

در وبلاگ معمولاً طول نوشته ها کوتاه و در حد یک یا دو پاراگراف هستند. البته در صورت طولانی بودن، در

 

بعضی نرم افزارها امکان نوشتن یک خلاصه و ارجاع به محلی دیگر برای دیدن متن کامل وجود دارد.

 

وبلاگها این امکان را برای خوانندگان خود فراهم می کنند که نظرهای خود را درباره موضوع منتشر شده اعلام کنند.

 

با توجه به این ویژگی نویسنده یک وبلاگ علاوه بر ارائه نظر و دیدگاه خود می تواند پس از گذشت چندین ساعت

 

» بازخورد آن را داشته باشد و در صورت لزوم نقد و بررسی مجدد درباره مطالب خود ارائه کند

 

-

 

 

.)10 11 : )سلطان آبادی، 1931


منابع:

 

سلطان آبادی، محمود ) 1931 ( وبلاگ نویسی و روزنامه نگاری، چاپ چهارم، تهران، انتشارات ثانیه.

 

ضیائی پرور، حمید ) 1931 ( ساماندهی وبلاگ ها و وب سایتها، مجموعه مقالات تکنولوژیهای جدید رسانه ای، چاپ اول،

 

تهران پژوهشکده تحقیقات استرتژیک.

 

ملکی زاده، اکبر ) 1931 ( نگاهی اجمالی به پدیده وبلاگ و وبلاگ نویسی فارسی، مجموعه مقالات تکنولوژیهای جدید رسانه

 

ای، چاپ اول، تهران پژوهشکده تحقیقات استرتژیک.

 

صفایی نژاد، قاسم )بی تا( آشنایی با وبلاگ نویسی، بسته آموزشی رسانه، تهران، دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها.

 

«

 

/ 0 نظر / 2 بازدید